The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

University Lecturer Nina Reistad MSc, PhD

Nina Reistad

Senior lecturer

University Lecturer Nina Reistad MSc, PhD

Experimentell fysik

• Nina Reistad
  • Bodil Jönsson

Summary, in Swedish

I denna bok utgår författarna både från experimentalfysikens varför och experimentalfysikens hur. De ger bakgrunder och visioner tillsammans med handfasta kunskaper inom den experimentella fysiken. Boken är främst avsedd för teknologer, naturvetare och lärare. Men framställningen är medvetet utformad för att också kunna nå utanför denna krets, och bokens första halva kräver inga speciella matematiska förkunskaper. Bodil Jönsson och Nina Reistad arbetar till vardags som experiment talfysiker vid Tekniska och Naturvetenskapliga Högskolan i Lund, bla med undervisning och forskning utifrån de utgångspunkter för experimentalfysik som de redovisar i boken. Boken ingår i en serie fysikböcker från Studentlitteratur.

Department/s

• National Resource Centre for Physics Education