Nina Reistad
Senior lecturer
Gymnasiets laboratorionsundervisning i fysik–mellan tradition och ändrade styrdokument: Laboratory work in upper secondary physics teaching–between tradition and curriculum reform
Author
Summary, in Swedish
Laborationer har lång tradition i fysikundervisningen och det finns många klassiska skolexperiment. Samtidigt påverkas laborationsundervisningen av reformer och teknikutveckling. I denna studie fick lärare på tre gymnasieskolor diskutera sin laborationsundervisning. Analysen baseras på händelselogik, där handling ses som intentionell och styrs av determinanterna: målsättning, förmåga, plikt och möjligheter. Studien ger insikt i hur olika faktorer påverkar lärares laborationsundervisning, och hur klassiska laborationer i fysikundervisningen både kan ha en given plats och utmanas av nya förutsättningar. Resultaten antyder att praxis och tradition är starkare påverkansfaktorer än styrdokument i lärares utformning av laborationsundervisningen, vilket delvis kan relateras till en avsaknad av fortbildning.
Department/s
- Undergraduate Programme of Studies in Physics within Faculty of Science
- National Resource Centre for Physics Education
- Atomic Physics
Publishing year
2018-02-08
Language
Swedish
Pages
1-21
Publication/Series
LUMAT: International Journal on Math, Science and Technology Education
Volume
6
Issue
1
Document type
Journal article
Publisher
University of Helsinki
Topic
- Educational Sciences
- Other Physics Topics
Status
Published
ISBN/ISSN/Other
- ISSN: 2323-7112