The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

University Lecturer Nina Reistad MSc, PhD

Nina Reistad

Senior lecturer

University Lecturer Nina Reistad MSc, PhD

Gymnasiets laboratorionsundervisning i fysik–mellan tradition och ändrade styrdokument: Laboratory work in upper secondary physics teaching–between tradition and curriculum reform

Author

  • Simon Johan Erland Holmström
  • Urban Eriksson
  • Nina Reistad
  • Ann-Marie Pendrill

Summary, in Swedish

Laborationer har lång tradition i fysikundervisningen och det finns många klassiska skolexperiment. Samtidigt påverkas laborationsundervisningen av reformer och teknikutveckling. I denna studie fick lärare på tre gymnasieskolor diskutera sin laborationsundervisning. Analysen baseras på händelselogik, där handling ses som intentionell och styrs av determinanterna: målsättning, förmåga, plikt och möjligheter. Studien ger insikt i hur olika faktorer påverkar lärares laborationsundervisning, och hur klassiska laborationer i fysikundervisningen både kan ha en given plats och utmanas av nya förutsättningar. Resultaten antyder att praxis och tradition är starkare påverkansfaktorer än styrdokument i lärares utformning av laborationsundervisningen, vilket delvis kan relateras till en avsaknad av fortbildning.

Department/s

  • Undergraduate Programme of Studies in Physics within Faculty of Science
  • National Resource Centre for Physics Education
  • Atomic Physics

Publishing year

2018-02-08

Language

Swedish

Pages

1-21

Publication/Series

LUMAT: International Journal on Math, Science and Technology Education

Volume

6

Issue

1

Document type

Journal article

Publisher

University of Helsinki

Topic

  • Educational Sciences
  • Other Physics Topics

Status

Published

ISBN/ISSN/Other

  • ISSN: 2323-7112